Tijdens een Customer Due Diligence (CDD)-onderzoek wordt een integriteitsonderzoek naar de klant uitgevoerd.
Met behulp van deze ‘CDD-check’ achterhalen financiële instellingen of hun (nieuwe) klanten voldoen aan de integriteitsnormen, maar wat houdt dit onderzoek in?
In dit artikel geven we antwoord op deze vraag en bespreken we het doel van dit CDD-onderzoek. Daarnaast behandelen we de stappen die bij deze check worden doorlopen.
Wat is een CDD-onderzoek?
Het CDD-onderzoek (ook wel CDD-check of review genoemd) is een onderzoek waarbij financiële instellingen achterhalen wie hun klanten zijn en of nieuwe/bestaande klanten in verband gebracht kunnen worden met verschillende vormen van financieel-economische criminaliteit.
Op basis van de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft) dienen financiële instellingen hun klanten met gepaste zorgvuldigheid te kennen. Het CDD-onderzoek is verplicht bij het aangaan van een zakelijke relatie en op periodieke basis.
Met behulp van de CDD-check wordt een (potentiële) klant van een financiële instelling uitgebreid geïdentificeerd. Door een duidelijk beeld te hebben van een klant, is de financiële instelling is staat om risico’s te herkennen en beperkende maatregelen hiertegen te nemen.
Het CDD-onderzoek is daarnaast ook nodig om de financiële instelling te behoeden tegen fraude, corruptie, witwassen en terrorismefinanciering. De noodzakelijke onderdelen van de check zijn opgenomen in de Wwft.
Financiële instellingen hebben dankzij de uitvoering van het onderzoek het vermogen om een integere bedrijfsvoering in stand te houden en voorkomen hiermee boetes vanuit toezichthouders als De Nederlandse Bank (DNB) of de Autoriteit Financiële Markten (AFM).
Wil jij werken met CDD-onderzoek? Bekijk onze CDD vacatures!De stappen van het CDD-onderzoek
De CDD-check bestaat uit verschillende stappen die verplicht doorlopen moeten worden om te voldoen aan de Wwft. Het onderzoek ziet er (stapsgewijs) als volgt uit:
- Identificatie van de klant
- Verificatie van de identiteit
- Opstellen van een risico-inschatting
- Doorlopende monitoring van de klant
Stap 1: identificatie van de klant
Natuurlijke personen worden allereerst tijdens het CDD-onderzoek geïdentificeerd en bij organisaties worden de KvK-gegevens vastgesteld. Hierbij dient ook te worden achterhaald wie de uiteindelijke belanghebbende(n) (de UBO: Ultimate Benifical Owner) is/zijn, zodat de identiteit van deze UBO(’s) ook kan worden vastgesteld.
Stap 2: verificatie van de identiteit
De identiteit van de klant moet vervolgens worden geverifieerd: er moet worden vastgesteld of de verkregen identiteit overeenkomt met de werkelijke identiteit van de klant. Dit gebeurt aan de hand van officiële documentatie (bijv. een paspoort).
Bij de vaststelling van de identiteit wordt ook een sanctie-check uitgevoerd: er wordt gecheckt of een klant op een sanctielijst voorkomt. Ook wordt vastgesteld of er sprake is van een PEP (Politically Exposed Person). Verder wordt bekeken of er bad press over de klant voorkomt. Al deze onderdelen geven handvatten om eventuele risico’s in te kunnen schatten.
Stap 3: opstellen van een risico-inschatting
Op basis van de informatie die bij de eerder besproken onderdelen is verkregen, wordt door de financiële instelling tijdens het CDD-onderzoek een risicoprofiel van de klant opgemaakt. Bij het klantprofiel worden ook andere CDD risicofactoren meegenomen, zoals geografisch, product-, dienst- en transactie- of leveringskanaal gebonden risico’s.
Op grond van alle informatie en risicofactoren wordt de klant ingedeeld in een laag, middel of verhoogde risicocategorie. Hiermee wordt bepaald welke maatregelen nodig zijn om de risico’s te beperken en daarmee zaken te doen met de klant. Indien er sprake is van een onaanvaardbaar risico, wordt de klant geweigerd of wordt de huidige relatie verbroken.
Stap 4: doorlopende monitoring van de klant
Gedurende de (zakelijke) relatie is de financiële instelling tot slot verplicht om de transacties en activiteiten van de klant doorlopend te monitoren. Bij afwijkende transacties/acties wordt een AML-screening ingesteld, waarbij wordt nagegaan of deze invloed heeft op de risicoclassificatie van de klant.
Indien nodig wordt deze aangepast en worden eventueel maatregelen getroffen om risico’s te beperken. Ook is de financiële instelling verplicht een melding te maken van ongebruikelijke transacties. Deze moeten worden gemeld aan de Financial Intelligence Unit (FIU) Nederland.
Indien tijdens de monitoring onaanvaardbare risico’s worden geconstateerd, zal het off-boardingsproces voor de betreffende klant in gang worden gezet. Hiermee beperkt de financiële instelling het risico te worden betrokken bij financieel economische delicten.
Succesvol CDD-onderzoek met Etage 0
Etage 0 is een detacheringsbureau gespecialiseerd in CDD. Onze professionals werken op (tijdelijke) opdrachtbasis bij gerenommeerde opdrachtgevers zoals ABN Amro, ING, Bank Mendes Gans, Robeco en meer. Bekijk onze CDD vacatures of neem contact op om de mogelijkheden voor jouw organisatie te bespreken.