Wellicht ben jij aan het overwegen om recruitment professional te worden, een functie waar veel vraag naar is in de huidige arbeidsmarkt.
Als Recruiter heb je veel verschillende taken, van het vinden van kandidaten tot het interviewen van deze gevonden kandidaten. Maar wat doe je precies op een dag als Recruiter?
In dit artikel geven we antwoord op deze vraag. We kijken naar de verschillende soorten taken, hoe je dit verdeelt op een dag en hoe jouw dagen eruit komen zien.
De belangrijkste taken van een Recruiter
Als Recruiter heb je verschillende soorten werkzaamheden die je per dag afwisselt. Welke werkzaamheden je per dag uitoefent, hangt af van de taken die je toebedeeld krijgt of uiteraard zelf inplant.
De meestvoorkomende taken van een Recruiter zijn grotendeels het bellen en interviewen van kandidaten. Daarnaast ben je ook bezig met kandidaten begeleiden, het contact leggen en onderhouden én de administratie bijhouden. Dit zijn de belangrijkste taken van een recruiter:
- Vinden van kandidaten
- Beoordelen van kandidaten
- Bellen van kandidaten
- Interviewen van kandidaten
- Aannemen van kandidaten
Kandidaten vinden
Het recruitment proces begint bij het vinden van de juiste kandidaten. ‘Sourcen’ gebeurt op verschillende manieren en platformen. Er wordt gebruik gemaakt van vacatures die geplaatst worden op de website van de werkgever, op LinkedIn of ‘jobboards’ als Indeed.
Kandidaten worden daarnaast ook vaak direct benaderd door een recruiter zelf, dit gaat tevens via LinkedIn. Via zogeheten LinkedIn InMail Messages worden potentiële kandidaten met een oriënterend berichtje benaderd.
Kandidaten beoordelen
De volgende stap binnen het wervingsproces is het beoordelen van de gevonden kandidaten. Door middel van een cv en eventueel een motivatiebrief, worden de kandidaten gescreend.
De Recruiter kijkt onder andere naar de opleiding, ervaring en competenties van een kandidaat. Als dit in lijn is met de openstaande vacature en er mogelijk sprake is van een match, wordt de kandidaat gebeld voor een oriënterend gesprek.
Kandidaten bellen
De geselecteerde kandidaten worden vervolgens gebeld door de Recruiter. In dit gesprek wordt er vooral kennisgemaakt met de kandidaat en gekeken of en waarom hij/zij geïnteresseerd is in de desbetreffende functie.
Tijdens het gesprek is het belangrijk dat er naar voren komt of de kandidaat beschikt over de juiste motivatie. Daarnaast is het ook het eerste moment om te polsen of de kandidaat daadwerkelijk geschikt is voor de openstaande vacature.
Kandidaten interviewen
Als uit het telefoongesprek naar voren komt dat er (wellicht) een match is tussen de kandidaat en de werkgever, vindt er een interview plaats. In dit gesprek wordt het cv van de kandidaat uitgebreid besproken, maar ook de motivatie voor de functie komt aan bod.
Het is belangrijk dat het tijdens het sollicitatiegesprek duidelijk wordt of er sprake is van een persoonlijke én professionele match. Na dit interview besluit de recruiter definitief of er een match is tussen de kandidaat en het bedrijf.
Kandidaten aannemen
Is het na één of twee interviews duidelijk dat er sprake is van een perfecte match tussen de kandidaat, functie en het bedrijf? Dan heeft de Recruiter zijn/haar werk goed gedaan! In dit geval wordt de kandidaat aangenomen.
Het proces van het aannemen van kandidaten verschilt per organisatie. Bij een interne vacature zal dit erg snel gaan, en bij een werving- en selectie of detacheringsbureau kan dit wat langer duren, omdat de kandidaat ook nog voorgesteld moet worden bij de opdrachtgever.
Een dag in het leven van een recruiter
Je begint de dag meestal met een dagstart. In de dagstart wordt er besproken wat iedere Recruiter op de desbetreffende dag gaat doen. Tevens worden hier ook de taken verdeeld die nog open staan binnen het team. Zo ben je ook op de hoogte van waar je collega’s mee bezig zijn.
Je bespreekt welke vacatures openstaan en hoe jullie dit gaan aanpakken. De taken hiervoor worden verdeeld in het team. Ook heb je als recruiter vaak nog persoonlijke taken erbij, zoals het bijhouden van website sollicitaties of bijvoorbeeld sollicitaties via een ‘jobboard’.
De dagstart is natuurlijk hét moment om je collega’s om hulp te vragen of te sparren met collega’s. Dit is een belangrijk component van je werk als Recruiter, dus maak hier zeker gebruik van.
Vervolgens begin je met je eigen dag. Deze kan je dus grotendeels zelf indelen, afhankelijk van de taken die op jouw planning staan. Een dag van een Recruiter bij Etage 0 ziet er bijvoorbeeld zo uit:
Recruiter taken in de ochtend
Na de dagstart om 08:30 ga je aan de slag met het bijwerken van je administratie. Je moet wellicht nog wat cv’s maken van kandidaten die je voor gaat stellen bij onze opdrachtgevers en hun profielstukjes schrijven.
Tussen 10:00 en 12:00 heb je verschillende telefonische afspraken met kandidaten, het is het eerste oriënterende gesprek. Je leest je voor de gesprekken nog even goed in en belt voorbereid de kandidaten.
Rond 12:00 zijn je gesprekken afgerond, het waren grotendeels positieve gesprekken en je hebt fysieke afspraken ingepland voor volgende week. Je schrijft nog even kort wat feedback op en gaat vervolgens samen lunchen met je collega’s.
Recruiter taken in de middag
Na de lunch heb je een aantal interviews staan met mogelijke kandidaten. Deze voer je op kantoor en ga je voorbereid in. Je hebt de cv’s van de kandidaten bij je en weet precies hoe je het gesprek gaat voeren. Op deze manier verloopt het gesprek soepel en ben jij in de leiding tijdens het interview.
Na de interviews evalueer je de gesprekken, noteer je jouw bevindingen en besluit dat je de kandidaten voor wilt gaan stellen. Je plant een belletje in met de kandidaten en werkt je administratie bij. Nu kunnen de kandidaten voorgesteld worden bij de opdrachtgever.
Je eindigt de dag met een dag afsluiting. Hierin bespreek je met het team wat jullie hebben gedaan vandaag. Iedereen vertelt hoe zijn/haar dag was en waar je tegen aanliep of wat juist goed ging. Al met al ziet iedere dag er anders uit met verschillende taken, en dat is precies wat het werken als Recruiter zo leuk maakt!
Werken als Recruiter bij Etage 0
Etage 0 is een detacheringsbureau gespecialiseerd in de financiële sector. We maken het verschil door naar de kwaliteiten van professionals te kijken, maar ook naar motivatie, karakter en persoonlijke match met een opdrachtgever. Kortom, we kijken altijd verder dan het cv!
Ben jij geïnteresseerd in een carrière als recruiter? Bekijk onze recruiter vacatures!